Om mig

Mit billede
In December 2009 - January 2010 I went on a trip to Mali. The aim was to start up KonoKone, a coalition between female musicians from Mali and Denmark. Before going to Mali I had put together a line up of prolific, Danish indie musicians for the project. The first thing I did when I came to Mali was to make contact with some interesting - and rather untraditional - female artists in Mali. For the next 5-6 weeks I facilitated a number of long distance co-writes between the Danish and the Malian artists. When back in Denmark I handed out the recordings to the artists involved and let them take over from there. This was how it started. Since I have gone back to Mali once. In September 2010 some of the Malian musicians came to Denmark to participate in My World Images Festival together with their Danish colleagues. So far KonoKone has released one EP, "Hvorfor græder nattens fugle?" which roughly means "why are the birds of the night crying?". In January 2011 the Danish participants of konoKone are going to Mali for a month during which they will go on a tour and record new stuff with their Malian colleagues.

fredag den 11. december 2009

jeg har fanget mig en myg

11. December, Njawara Agricultural Camp, under et mangotræ, eftermiddag.

I dag var jeg nede på den lokale skole… Det var egentlig mest for min egen skyld for at se hvordan de holder skole her i landet – og så jeg har samtidig noget at fortælle om til Vilma og Krebsebørnene, når jeg kommer hjem. Jeg har lagt lidt fotos ud fra dagen. Forsøgte at undgå at fotografere børnene på nært hold for ikke at intimidere nogen, selvom jeg godt nok skulle ta mig sammen for ikke bare at knipse løs… Jeg var inde i to forskellige klasser. Børnene var super velopdragne og opmærksomme. I den første klasse (her var børnene ca 8 år) gav alle ungerne den godt med gas, da vi sang ”If you’re happy and you know it ” . Bagefter sang de en gambiansk børnesang for mig , og til sidst lavede vi en yderst funky version af ”jeg har fanget mig en myg”. Det lød sgu fedt!! I den anden klasse (her var børnene ca 10 år) bad jeg børnene om at synge så højt at det ville skræmme alle cobralangerne heeeelt ud i bushen. Der var lidt kludder med pulsfornemmelsen, men sjovt nok var børnene enige om hvor de skulle komme for tidligt… Og slangerne, dem fik vi i hvert fald skræmt væk… Jeg fortalte dem, at vi har en høj tubab-dronning i Danmark, der ryger mange cigaretter. Det synes de vist var sjovt.

På vejen hjem gennem landsbyen mødte vi en sanger, som jeg fik en sanglektion af lidt senere. Hun sang SÅ godt. Meget stille og blødt. Sangen gik i en for mig ukendt, lidt arabisk-klingende skala og så tilbage til dur… Hulens svært – og tilmed på Wolof. Men jeg tror, jeg nailede den til sidst… Nu ligger den på zoomen… Nå, nu må jeg videre. Jeg skal hen og se en sang+tromme session hjemme hos min nye sanglærer…

Får I ellers styr på klimaet derhjemme?

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hi Solveig
Thank you for writing this blog:-) I love it and just wish I was there with you to experience it all first hand. Take care. X

Maria K. sagde ...

Det lyder fantastisk Solveig! :-)

Blog-arkiv