Om mig

Mit billede
In December 2009 - January 2010 I went on a trip to Mali. The aim was to start up KonoKone, a coalition between female musicians from Mali and Denmark. Before going to Mali I had put together a line up of prolific, Danish indie musicians for the project. The first thing I did when I came to Mali was to make contact with some interesting - and rather untraditional - female artists in Mali. For the next 5-6 weeks I facilitated a number of long distance co-writes between the Danish and the Malian artists. When back in Denmark I handed out the recordings to the artists involved and let them take over from there. This was how it started. Since I have gone back to Mali once. In September 2010 some of the Malian musicians came to Denmark to participate in My World Images Festival together with their Danish colleagues. So far KonoKone has released one EP, "Hvorfor græder nattens fugle?" which roughly means "why are the birds of the night crying?". In January 2011 the Danish participants of konoKone are going to Mali for a month during which they will go on a tour and record new stuff with their Malian colleagues.

mandag den 14. december 2009

Welcome to Bamako

Bamako, Hotel La Chaumiére, midt på dagen

.... så er jeg landet, and it feels like heaven!! Bor på et lille chickt hotel, som Mariame, KoneKones projektkoordinator i Mali, har anbefalet. Jeg ville ønske, jeg havde råd til at bo her for altid. Her er en fin gårdhave med pool, smukke træskulpturer og indretningen består overvejende af maliske træmøbler med diverse 50'er-indslag, mest i brunlige nuancer... Og byen er helt anderledes end Dakar og Banjul. Her er både smukkere, roligere + mere "tidy" og "pleasing on the nerves"... Desværre er det ikke en boligreportage, jeg er kommet ned for at lave...

Det franske er pænt rustent, men det skal nok komme. Jeg er i hvert fald ca 500% bedre end i går :-) Og bevæbnet med min franske rejseparlør der blandt andet indeholder et afsnit med pick up lines, navne på euforiserende stoffer og seksuelt overførte sygdomme, skal det nok blive en fest :-)

Nå, nu må jeg ned og lege fransk imperialist, så længe det varer...

aften...

Øv, jeg kom sgu ikke i poolen i dag... og jeg fik heller ikke brugt nogen af mine franske pick up lines... men jeg fik til gengæld holdt møde med Mariame. Og det var simpelthen SÅ rart!!!Der begynder faktisk at tegne sig nogle konturer af noget, der godt ku gå hen og ligne en plan.

På torsdag tager jeg til Yanfolila som ligger ca 4 timers kørsel syd for Bamako. Her skal jeg bl.a besøge Radio Wassoulou, og måske får jeg lov at gå i deres arkiver. Jeg har desuden læst om en særlig type danse-performance, hvor kvinder fra wassoulou-egnen på ægte queer-maner oprtæder i drag og parodierer mænd i parring. Tænk hvis jeg ku finde noget data om det til specialet...

På søndag skal jeg til bryllup i Bamako. Det glæder jeg mig sindssygt meget til...Bryllups- og navngivningsceremonier er de lejligheder, som oftest danner rammen om kvindelige musikeres performances i Mali. Der er vistnok 2 leadsangere og 4 korsangere, og det foregår - så vidt jeg har forstået - mest acapella. Bare fordi man er kändis og har været i fjernsynet betyder det ikke at man er for fin til at være bryllupssanger. Det er faktisk lige omvendt. Som sanger er bryllupper det, man virkelig kan tjene penge på - fjernsynet er bare reklame.

Det er - måske ikke så overraskende - også til bryllupper, at man kan finde eksempler på sange, der tematiserer ægteskabet, af og til osse sange, der på en subtil måde - kommenterer kvindens ringe status i ægteskabet, traditionerne for polygami og risikoen for at blive udsat for vold. I Mali er medgiften for en kone ifølge traditionen 12 Kola-nødder. I mange bryllupssange indgår frasen "12 Kola-nødder" derfor som et billede på den manglende ligestilling*. Jeg tror dog ikke, at det bryllup som jeg skal til kommer til at involvere en transaktion af kola-nødder eller udsigten til et samliv med polygami/vold for den sags skyld.

Sidst men ikke mindst skal jeg mødes med Malis vistnok eneste kvindelige kora-spiller, Medina, her en af dagene...

*Kilde: Lucy Durán, phd. afhandling, kap. 2, ikke publiceret.

Ingen kommentarer:

Blog-arkiv